Valtra-traktorer tilbyr deg en rekke transmisjons- og hydraulikkalternativer hvor du kan utføre jobber nøyaktig, komfortabelt og med maksimum tilgjengelig effekt.
Det myke og presise vendegiret forbedrer produktiviteten når det foretas hyppige endringer i retningen, som ved bruk av frontlaster.
For ekstra sikkerhet og komfort har vendegiret også et integrert håndbrekk, som kobles inn automatisk når vendegirbryteren er i P-modus eller når motoren slås av. Håndbrebrekket frigjøres automatisk når du velger kjøreretning, slik at den ikke blir stående på ved en feiltagelse.
Med HiShift-funksjonen på Valtras HiTech 4/5/6, Active og Versu Powershift-transmisjoner kan du skifte gir uten å tråkke på kløtsjpedalen. Dette gjør arbeidet mer effektiv og reduserer anstrengelser på beinet og foten som brukes på kløtsjen.
Tilsvarende tillater HiShift-funksjonen på våre «girspak»-modeller i A- og F-serien manuelle girskift uten å trykke på kløtsjen, noe som reduserer belastningen på benet og foten.
Funksjon | Beskrivelse | Tilgjengelig med modell |
---|---|---|
Automatisk veksling, | ||
Modus 1 | Fabrikkinnstilling for stressfri kjøring med god effektivitet | HiTech, Active, Versu |
Automatisk veksling, | ||
Modus 2 | Justerbar girautomatikk for tilpassede behov | HiTech, Active, Versu |
Automatisk veksling, | ||
C / D-områder | Gir tilgang til automatisk giring mellom gruppe C og D | Active, Versu |
Forhåndsprogrammering av vendegir | Øker effektiviteten ved gjentatte vendegiroperasjoner | HiTech, Active, Versu |
Cruise Control | ||
Motor 1 og 2 | Lett å justere for å bruke med kraftuttak | HiTech, Active |
Cruise Control | ||
Kjørehastighet 1 og 2 | Nøkkelen til stressfri kjøring ved konstant hastighet | HiTech, Active |
AutoTraction | Enkleste løsning for stopp-og-start | HiTech, Active, Versu |
4WD-vendegirautomatikk | Unngå sluring ved 2WD-operasjoner | HiTech, Active, Versu |
4WD-automatikk | Effektiv bruk av firehjulsdrift uten belastning av føreren | HiTech, Active, Versu |
Diff.sperreautomatikk | Effektiv bruk av differensialsperre uten belastning av føreren | HiTech, Active, Versu |
Fleksibel tomgangshastighet | ||
1200 > 650 o/min | Lavere tomgangsturtall når vendegirspaken er i P-stilling, økt tomgangsturtall ved behov for katalysatorkjøling | HiTech, Active, Versu |
Arbeidsområdene brukes til å optimalisere motorens og transmisjonens effekt, og gir dermed mer økonomisk bruk. Hver av de fire områdene starter ved null og har trinnløs hastighetsjustering. Du kan jobbe like effektivt forover og bakover.
Vær oppmerksom på at alle arbeidsområder har lavere topphastigheter på 40 km/t-transmisjoner enn på 50 km/t-transmisjoner.
Automatisk modus er optimal for de fleste operasjoner på åkeren og på veien. Den bruker det høyest mulige transmisjonsforholdet for å optimalisere drivstofforbruket.
Manuell modus kan velges i arbeidsområde A og B. Forholdet mellom transmisjon og turtall reguleres av føreren med CVT-spaken. Manuell modus er spesielt egnet for innhøstingsoppgaver der det er varierende forhold og avlinger.
Effektiviteten til Valtra Q- og S-serie er ytterligere forbedret av den kontinuerlige variable transmisjonen (AGCO CVT). AGCOs trinnløse girkasse ML260 har vært den europeiske markedslederen blant store traktorer i årevis.
Populariteten er basert på dens allsidighet og fremfor alt drivstoffeffektiviteten. Dette gjelder spesielt ved entreprenørarbeid som krever mye kjøring mellom lokasjoner. AGCO CVT muliggjør effektiv kjøring ved lave motorturtall.
Automatisk modus er standardinnstilling når du starter motoren. Driftsprinsippet er enkelt: automatisk modus bruker det høyest mulige transmisjonsforholdet for å optimalisere drivstofforbruket. Når du f.eks. trekker en last i et vanskelig terreng, justerer transmisjonen forholdet (motorturtallet) for å holde en konstant hastighet. Dette kan justeres av innstillingen for transmisjonsfall, enten det er behov for drivstoffbesparelse eller ultimat effektivitet.
Når du ønsker presis regulering av både hastigheten og motorturtallet, kan du velge manuell modus. Deretter stiller kjørespaken utvekslingsforholdet og gasspedalen stiller inn motorhastigheten.