AGCO Power-motorer er kjent for å være pålitelige, effektive og med svært kraftig moment og har vært kraftkilden til Valtra-traktorene i mer enn seksti år.
Avanserte motorfunksjoner sørger for at Valtra-traktoren er pålitelig og overholder de nyeste utslippstandardene uten at driftskostnadene øker
Valtras SCR-system er et svært effektivt etterbehandlingssystem. AdBlue kombineres eksternt med eksos. Dette ligger i en separat tank, adskilt fra drivstoffet.
Ved å fjerne skadelige nitrogenoksidutslipp kan man gjøre forbrenningen i motoren mer effektiv med fireventilteknologi og høyere innsprøytningstrykk. Effektiv forbrenning betyr også redusert drivstofforbruk – med opptil 10 prosent sammenlignet med tidligere motorer. SCR-teknologien som brukes av Valtra anvender en kombinasjon av DOC (Diesel Oxidation Catalyst) og SCR (Selective Catalytic Reduction).
Den omhyggelige posisjoneringen av komponenter samt optimal størrelse (en kombinasjon av to ulike typer katalysator) gjør at traktoren kan holdes kompakt.
Valtras SCR-motorer bruker bare ren luft, noe som bidrar til å forlenge motorlevetiden. I tillegg betaler AdBlue seg selv i form av forbedret drivstoffeffektivitet. SCR-systemet er nesten vedlikeholdsfritt.
Med Valtra EcoPower kan du velge mellom to forskjellige motorinnstillinger ved kun ett tastetrykk.
Valtras EcoPower-traktorer utnytter kraften og høy-moments-karakteristikken til AGCO Power-motorer fullt ut på lave turtall. Sammenlignet med standardmotorer har turtallet blitt redusert med 400 o/min mens toppmomentet har blitt opprettholdt innen dette området. Det reduserer drivstofforbruket med opptil 10 prosent.
Valtra EcoPower-modeller gir deg to traktorer i én
Fordeler med motorer som har lave turtall:
Lavt tomgangsturtall betyr lavt drivstofforbruk, mindre slitasje på motoren og en mer behagelig lyd fra motoren.
En fantastisk Valtra-nyskapning er lavtomgangsfunksjonen som kommer som standard på common rail-modeller. Mens føreren stopper traktoren og setter på håndbrekket, faller turtallet automatisk til bare 650 o/min. I modeller med SCR-teknologi er tomgangshastighet fleksibel og tilpasses automatisk i tilfelle det kreves nedkjøling av katalysatoren etter en hard tur.
Den pålitelige 8.4 AWF AGCO POWER-motoren er nøkkelen til S-seriens produktivitet. Motoren bruker den nyeste AGCO POWER-teknologien som overholder Stage 4 Final utslippsstandard. Samme teknologi gir også en pålitelig motor uten at driftskostnadene økes. AGCO POWERs SCR-teknologi ble introdusert i S-serien i 2008. Dette var altså den første traktoren i verden med denne teknologien.
De robuste og pålitelige høymoments- motorene i T-serien har common-rail drivstoffinnsprøytning. Motorens tomgangsturtall er bare 650 o/min i forhold til 850 o/min som er vanlig på sammenlignbare motorer. Motorens lave turtall betyr en vesentlig reduksjon i drivstofforbruket og støy fra motoren. SCR (Selective Catalytic Reduction)-teknologi garanterer at traktorene i T-serien er drivstoffeffektive, miljøvennlige og slitesterke.
Common-rail motorene i de store N-seriemodellene har presis drivstoffinnsprøyting med høyt trykk (1600/1800 bar) som sikrer utmerket effektivitet og ren forbrenning. Radiator og intercooler er plassert ved siden av hverandre slik at det kan slippes inn rent luft i motoren, noe som igjen fører til renere utslipp og lavere drivstofforbruk. SCR (Selective Catalytic Reduction)-teknologi gjør traktorene i N-serien svært drivstoffeffektive, miljøvennlige og slitesterke.
3. generasjons 3-sylindret AGCO Power 33AWFC common-rail motor er kjernen i A-seriemodellen. SisuTronic EEM3 elektronisk motorstyring kan justere drivstoffinnsprøytningen opptil fem ganger per forbrenning. 33AWFC er en stille motor som likevel har stor effekt og kraftmoment. Motoren oppfyller EU Stage 4-utslippskrav.