share

Valtra Q-Serie utmerker seg i ny sammenligning av traktorer med høy effekt

I en nylig sammenligning av seks traktorer med høy motoreffekt, publisert i det respekterte Wochenblatt, utmerket Valtra Q-serie seg på flere områder. Artikkelen av Martin Vaupel fra landbruksavdelingen i tyske Niedersachsen sammenliknet seks traktorer i 300 hk-segmentet, inkludert Claas Axion 870, Fendt 728 Vario Gen7, John Deere 6R 250, Massey Ferguson 8S.305 VT, New Holland T7.300 og Valtra Q285. Den godt utformede testmetodikken undersøkte motoreffekt ved et kraftuttakshastighet på 100 o/min og drivstofforbruk på en standardrute på 16 km med og uten tilhenger, samt tok en titt på generell brukervennlighet og funksjonalitet.

Den beste drivstofføkonomien

Utstyrt med 4 x 250 kg hjulvekter var Q285 testens tyngste traktor. Til tross for dette hadde den et bemerkelsesverdig lavt dieselforbruk, og brukte bare 45 liter over en distanse på 100 km. Justert for vektforskjeller var Q285s forbruk best i test, med 4,08 l per tonn per 100 km. Den presterte også eksepsjonelt bra når den trakk tilhenger, med et forbruk på 1,70 l/100 km, det nest laveste i testen. 

Effektivitet i kraftuttaksarbeid 

Valtra Q285 presterte svært bra under testen. Ved 1000 rpm kraftuttak oppnådde den en maksimal effekt på 255 hk. Da kraftuttakshastigheten ble redusert til 600 o/min, sank den tilgjengelige effekten til 180 hk, en reduksjon på kun 29 prosent, sammenlignet med gjennomsnittsreduksjonen på 33 prosent blant alle modellene som ble testet (uten boost). Ved måling av dieselforbruket hadde Valtra 0,21 l/hk/t, og oppnådde en respektabel plassering.

Manøvrerbarhet og imponerende snusirkel 

Til tross for å være testens lengste traktor på 6,05 m, viste Q285 seg å være svært manøvrerbar, og oppnådde den nest beste svingradiusen på 12,58 m. Selv med hjulvekter på totalt ett tonn, holdt den en respektabel nyttelast på nesten fem tonn. De seks testførerne vurderte konsekvent Q285 høyt for sine kjøreegenskaper og komfort, og ga den en totalkarakter på 2,2 på en skala der 1 er best og 5 er dårligst. 

Førerhuskomfort og ergonomi 

Skjermen på den store A-stolpen var en annen funksjon som ble fremhevet i testen. Førerne satte pris på at skjermen var plassert i øyehøyde for enkel bruk. Artikkelen bemerket at «Under kjøring skjuler A-stolpen automatisk unødvendig informasjon, slik at sjåføren kan konsentrere seg om veien – flott!!» 

Ved første øyekast var testførere usikre på kjørespakens utseende, men under testen viste den seg å være ergonomisk utformet. De fremhevet at spaken tillater enkel håndtering, og alle de viktige knappene, inkludert de for cruisekontroll, kraftløft og hydraulikk, er innen rekkevidde av førerens tommel. Testførerne var også fornøyde med at knappene er formet annerledes for sikker og intuitiv betjening. 

Oppvarmingen av førerhuset på Q285 ble også funnet å være meget imponerende. Temperaturen økte med 1,85 grader per minutt under testen. Traktorer får også skryt for  hvor enkelt det er å skifte hyttefilteret (plassert på venstre side av taket), spesielt med tanke på at det ikke var noen skruer å løsne. 

SmartTouch-terminalen på Q285 ble også trukket frem, med funksjoner og innstilling lett tilgjengelig. Dataoverføringen i Valtra Q-serien ble funnet å være enkel, oversiktlig, godt strukturert og fungerte uten problemer.

Hydraulikk og kobling 

De hydrauliske sidestabilisatorene fra Valtra Unlimited på Q285 ble satt stor pris på. Disse styres enkelt via ISOBUS i SmartTouch-terminalen. Testen berømmet evnen til å justere de to nedre leddene samtidig eller individuelt. Driften og manøvreringen ved på- og avmontering av redskaper ble samlet sett vurdert som god. 

Konklusjoner fra testen i Wochenblatt 

Den publiserte testen konkluderer med at alle traktorer testet i 300 hk-kategorien presterte bra. Studien forklarer at ingen enkelt vinner blir kåret, da hver traktor har individuelle egenskaper som vil appellere til ulike brukere i ulike situasjoner. Valtra Q285 presterte imidlertid spesielt godt på områdene eksepsjonell drivstofføkonomi, svært god manøvrerbarhet og kjørekomfort – inkludert rask oppvarming av førerhuset, og brukervennlig teknologi og dataoverføring. 

Abonnenter kan lese hele artikkelen (på tysk) av Martin Vaupel fra Landbrukskammeret i Niedersachsen i det respekterte Wochenblatt her.