share

AGCO og Neste hjelper bøndene
med å redusere karbonavtrykket

Det finske traktormerket Valtra, et ledende AGCO-merke, jobber i samarbeid med Neste og AGCO Finance for å hjelpe bøndene med å redusere karbonfotavtrykket ved å øke bevisstheten og tilgjengeligheten av Neste MY fornybar diesel for bønder. Valtra er den første traktorfabrikken i verden som fyller sine nye traktorer med Neste MY fornybar diesel når de forlater fabrikken.

Omtrent 25 prosent av globale karbonutslipp kommer fra matproduksjon. Lovgivning og økt forbrukerbevissthet rundt bærekraft driver overgangen på tvers av globale matproduksjonssystemer. Valtra mener det best kan hjelpe bøndene med å nå sine bærekraftsmål ved å støtte deres produktivitet og lønnsomhet gjennom brukervennlig smart landbruksteknologi, effektive maskiner, datainnsikt og bruk av ikke-fossil diesel. Å kjøre en traktor på Neste MY fornybar Diesel kan redusere en bondes maskiners klimagassutslipp (GHG) så mye som 75–95 prosent* over drivstoffets livssyklus sammenlignet med fossil diesel.

"Det er sannsynlig at en rekke strømkilder vil være tilgjengelige for bønder i fremtiden," sa Mikko Lehikoinen, Vice President Marketing Valtra EME. "For maskiner med hestekrefter i lavere til mellomklasse kan elektrifisering og hydrogendrivstoff være passende. For traktorer med høyere hestekrefter vil imidlertid forbrenningsmotoren sannsynligvis forbli best egnet, på grunn av maskinens kraftbehov. Disse kan kjøres på fossil eller fornybar diesel som Neste MY fornybar Diesel."

«Neste og AGCO samarbeider for å forbedre tilgangen til fornybart drivstoff gjennom distribusjonspartnere. I tillegg vil bøndene ha tilgang til finansiering som reduserer kapitalkostnadene ved å kjøpe Neste MY fornybar diesel sammenlignet med bruk av fossilt brensel, og dermed øke bøndenes tilgang til dette mer bærekraftige drivstoffet i stor grad», fortsetter han.

Neste MY Fornybar diesel for bønder

Neste MY fornybar diesel er laget av 100 % fornybare råvarer som brukt matolje eller animalsk fett fra næringsmiddelavfall. Neste MY fornybar diesel utkonkurrerer fossilt brensel ved ekstremt lave temperaturer og brenner renere enn konvensjonell biodiesel, noe som kan bidra til å redusere vedlikeholdskostnadene på lang sikt. Neste anslår at den globale etterspørselen etter fornybar diesel kan overstige 30 millioner tonn innen 2030, og 12-17 millioner tonn bare i Europa.

«For å møte den økte etterspørselen etter fornybar diesel og for å støtte fortsatt reduksjon av klimagassutslipp, mer enn dobler Neste sine fornybare produkters produksjonskapasitet til 6,8 millioner tonn i 2026. Med sine fornybare og sirkulære løsninger er Neste forpliktet til å hjelpe kundene med å redusere klimagassutslippene sine med minst 20 millioner tonn årlig innen 2030, sier Mats Hultman, Head of OEM Partnerships, Neste.

Over 45 000 Valtra-traktorer levert med Neste My fornybar diesel førstegangs fylling

Valtra er den første traktorfabrikken i verden som fyller sine nye traktorer med Neste MY Renewable Diesel når de forlater fabrikken. Siden 2017 har Valtra levert mer enn 45 000 traktorer til over 30 land med Neste MY fornybar diesel førstegangs fylling med 4,5 millioner liter som fabrikkfyllt drivstoff. Som et resultat har Valtra forhindret omtrent 13 000 tonn GHG** fra å komme inn i atmosfæren, noe som tilsvarer de årlige GHG-utslippene fra bruk av over 4700 dieseldrevne personbiler.***

 

"Vi vet at mange bønder leter etter måter å være mer bærekraftige uten å gå på akkord med bunnlinjen," sa Lehikoinen. "Neste MY fornybar diesel tilbyr et enormt potensial for bønder til å redusere karbonavtrykket sitt, og vi har vist titusenvis av bønder at maskinen deres kan kjøre på fornybar diesel og at utslippene deres kan reduseres."

Valtra og Neste samarbeider også for å gi finske bønder lettere tilgang til fornybar diesel. AGCO Suomi, den selskapseide distributøren av Valtra i Finland, leverer Neste MY fornybar diesel direkte til bøndene via fat og tankbil. Programmet har pågått siden 2020. I dag er Neste MY fornybar diesel allment tilgjengelig i Sverige, Danmark, Finland, de baltiske landene, Belgia, Nederland og USA.

– Klimautfordringen er enorm, og det er klart at den bare kan løses ved å samarbeide. AGCO, Valtra og Neste er forløpere på våre respektive felt, og ved å kombinere vår innsats kan vi virkelig gjøre en forskjell og støtte landbrukssektoren til å avkarbonisere, sier Hultman.

Valtra-distributør Lantmännen belønner bønder for å bruke fornybar diesel

«Vi ser tydelig her i Norden at partnerskap kan gi verdi for bønder som ønsker å drive bærekraftig jordbruk», legger Lehikoinen til.

I 2015 introduserte det svenske landbrukskooperativet Lantmännen programmet Klima og natur med sikte på å iverksette tiltak for å øke biologisk mangfold og redusere klimapåvirkninger. Programmet utvidet til Finland i 2021, og inkluderer for tiden rundt 300 bønder som dyrker under kontrakt på over 10 000 hektar. For å bli med i programmet, må gårder overholde strenge biologiske mangfold og karbonreduksjons- og bindingstiltak, inkludert bruk av 100 % fornybart drivstoff på alle maskiner som brukes på gården.

I et annet eksempel utenfor Klima- og naturprogrammet investerte en gård, Menhammar gård, i Sverige i tre Valtra N175-traktorer og driver dem med Neste MY fornybar diesel. Sammen med det lokale fraktselskapet som også bruker Nestes fornybare drivstoff, er deres samlede forbruk rundt 10 000 liter fornybar diesel per måned. Totalt reduserer dette rundt 28 tonn GHG per år sammenlignet med bruk av fossilt brensel.