Sjåfør Kjell Bekkelund synes Valtra Guide har vært enkelt å ta i bruk. Bare på å slippe å sette ut brøytestikker sparer han og kollegaene sju arbeidsdager.
Regionfelt Østlandet trenger rundt 250 km åpen skogsbilvei vinterstid. For å brøyte mest mulig kostnadseffektivt har mannskapet tatt i bruk Valtra Guide for å kjøre opp veiene. De sparer et ukeverk bare på å slippe å sette brøytestikker.
Tekst og foto: Lars Ovlien
– Den største fordelen med å bruke GPS-teknologi for å brøyte veiene er at vi kan prioritere hvilke veier vi brøyter ut fra hvor det er skyteaktivitet, uten å tenke på at andre veier snør igjen. Det sparer oss for mye stress. Vi sparer cirka sju hele dager med kjøring bare på å ikke sette ut brøytestikker, forklarer oberstløytnant Tor Åge Tøsdal ved Rena Leir.
Han har ansvaret for Regionfelt Østlandet, som dekker 193 km2 nord for Rena sentrum. Her er det rundt 400 km skogsbilveier, hvorav 250 km skal vedlikeholdes under vintersesongen.
– Vi setter kun ut brøytestikker på veiene som trenger det og der brøytebilene primært kjører. Bruk av traktor er mer effektiv, billigere og mye kjappere, der vi tidligere måtte bruke hjullaster med twin spin for å gjøre samme jobben.
Gjennom rammeavtalen med Eikmaskin har de kjøpt inn en Valtra T255 Versu og to Valtra N174 Direct til snørydding ved hjelp av plog og fres. Alle er levert av Akershus Traktor.
– Før den første snøen kommer kjører vi en runde for å programmere Valtra Guide. Vi har valgt å kjøre et senterspor som utgangspunkt. Fyker veiene igjen, og det skjer fort her oppe på snaufjellet, er det enkelt å åpne dem igjen, understreker Tøsdal.
Sjåfør Kjell Bekkelund merker godt at hverdagene har blitt enklere.
– Valtra Guide har vært enkelt å komme i gang med. Når du først har kjørt opp en vei, kan du bare sette i gang autostyringen og lene deg tilbake, trygg på at traktoren gjør jobben med bare noen få centimeters nøyaktighet, forteller den spreke 60-åringen med naturfotografering som hobby.
Med høyder på over 1000 meter kan forholdene på Regionfelt Østlandet raskt skifte fra klar himmel til tett tåke og full storm.
– I fjor ryddet jeg en vei med 50-60 cm lett snø. Oppe på snaufjellet forsvant plutselig sikten, men heldigvis hadde jeg kjørt to sirkler på snuplassen, så da traktoren begynte å snu av seg selv skjønte jeg at jeg var ved veis ende. Valtra kjører så komfortabelt på egen hånd at jeg kan drikke kaffen min og nyte utsikten.
Valtra-traktorene med Valtra Guide og Valtra Connect har gjort arbeidsdagene mer effektive, men vel så viktig er god service fra leverandøren.
– Anlegget her åpnet i 2006 og vi kjøpte den første Valtra-en i 2007. Vi har hele tiden fått bra oppfølging fra Akershus Traktor, og de tar alltid telefonen om det skulle være noe vi lurer på. Det er en ekstra trygghet når det er travelt ute på skytefeltet, understreker Bekkelund.