En Valmet 505-traktor og et par generatorer fra 1988 har nå vært i bruk på den finske Antarktis-forskningsstasjon Aboa i 30 år. Enda gjør de tjeneste for den vitenskapelig forskning.
Antarktis er det kaldeste og mest forblåste stedet på planeten vår. Det frosne kontinentet er uegnet for menneskelig bosetting, og det gjør stedet interessant for klimaforskere. Luften er fremdeles stort sett upåvirket av menneskelig industriell aktivitet, noe som gjør kontinentet til et gigantisk laboratorium for forskning. Det akselererende tempoet i klimaendringene har ytterligere økt interessen blant forskere i Antarktis.
Den finske forskningsstasjonen ligger i full isolasjon i Dronning Maud Land. I hjertet av infrastrukturen ligger tre Valmet-dieselmotorer: en sitter under panseret på en Valmet 505-traktor, de to andre driver generatorer som produserer varme og strøm. Påliteligheten til dette maskineriet er helt avgjørende for forskerne som er stasjonert på basen.
– Denne traktoren har tjent oss vel. Jeg tror selv batteriet er originalt, selv om traktoren står her ute på isen. Det er absolutt en pålitelig maskin, sier forskningsstasjonens mekaniker Esa Vimpari.
Så snart tenningsnøkkelen vris om, starter traktoren momentant hver gang, og det selv etter å ha stått lagret ute i 10 måneder. Sammen med de to generatorene, er bruken begrenset til de to sommermånedene når forskningsstasjonen i Antarktis er bemannet.
Generatorer produserer varme og strøm
De to generatorene har blitt brukt på omgang i rundt 12 000 timer hver, noe som ifølge Esa Vimpari på ingen måte er mye. Varmen de utvikler går ikke til spille, siden den brukes til å varme opp forskningsstasjonen. Kondensasjonsvarme brukes til å varme opp en glykolblanding, som sirkulerer gjennom radiatorene inne i stasjonen.I løpet av den siste forskningsperioden demonterte Vimperi traktormotoren for å utføre en grundig service og reparere bunnpanna som var skadet av en stein. Etter vedlikeholdet vendte traktoren tilbake til oppgavene med snøbrøyting og masseforflytning. Kreftene i den gamle Valmeten blir også påkalt hver gang en bandvogn trenger unnsetning.
– Når vi vil flytte en container eller hver gang vi trenger mye kraft, er det traktoren som gjør jobben. Den har kommet oss til unnsetning i mange vanskelige situasjoner, sier Mika Kalakoski, som er ansvarlig for logistikken på den finske forskningsstasjon i Antarktis.