S-serien er Valtras første traktorserie i sjette generasjon. Valtra-fabrikken i finske Suolahti er modernisert, slik at den nye S-serien kan bygges på samme samlebånd som de andre traktormodellene. Den nye S-serien kan også være fullt utstyrt og tilpasset kundens ønsker på Suolahti-fabrikken og Unlimited Studio.
Valtras største traktor, S- serien, har vært flaggskipet og pioneren i hele modellutvalget. Den nye modell-serien tar nå ikke mindre enn to trinn på en gang og hopper fra fjerde generasjon direkte til sjette generasjon. Faktisk er S-serien den første modellserien som går inn i sjette generasjon.
– S-seriens drivlinje er den beste på markedet, takket være en AGCO Power 8,4-liters motor og AGCOs trinnløse ML260-transmisjon. Førerhuset er nært beslektet med det moderne og høyt roste førerhuset på Q-serien. S-serien har også det helt nye utseendet til sjette generasjon, sier Aapo Aijasaho, sjef for detaljhandel, produktmarkedsføring og tjenester.
Sjette generasjon S-serie vil være tilgjengelig hos nøye utvalgte og opplærte Valtra-forhandlere som kan tilby opplæring, teknisk støtte, reservedeler og service. Sjette generasjon Valtra har et nytt design, intelligente tjenester og presisjonslandbruk i en brukervennlig pakke.
Den nye S-serien kompletterer Valtra-modellserien og utvider den til en enda høyere effektklasse. Valtra A-, G-, N-, T-, Q- og S-serien traktorer dekker nå hele effektområdet fra 75 til 420 hestekrefter. Effektene til de ulike modellseriene overlapper litt, i tillegg til at de mest populære effektklassene tilbyr flere ulike transmisjoner.
Den kraftigste
Valtra-en noensinne S416 er den kraftigste Valtra-traktoren noensinne. Den har 420 hestekrefter og 1750 Nm dreiemoment under alle forhold, uansett boost. Den minste modellen i serien, S286, tilbyr 280 hestekrefter og 1250 Nm dreiemoment og 310 hestekrefter og 1400 Nm dreiemoment med boost.
– Motoren er basert på den pålitelige AGCO Power 8,4 literen, men hele innsugssiden er redesignet, noe som gjør det mulig å utelate eksosresirkulering samtidig som det øker både kraft og dreiemoment noe. Motoren er en såkalt lavturtallsenhet, noe som betyr at traktoren får høyt dreiemoment og kraft gjennom drivverket, selv ved lave motorturtall. Dette forbedrer drivstofføkonomien og driftskostnadene til den store traktoren, sier Aijasaho.
Det stilige designet til 6G-motordekselet optimerer luftstrømmen forbi førerhuset, og det øvre luftinntaket garanterer ren luft til motoren. I tillegg til LED-hovedlys, inkluderer de helt nye lysene i motordekselet LED-kjørelys og LED-arbeidslys.
AGCOs trinnløse ML260-transmisjon er også kjent fra forrige S-serie. Du kan starte i et hvilket som helst girområde fra fullstendig stillstand, selv med tung last. Girkasse- og hydraulikkoljer er separate. Mer enn 250 000 enheter av den legendariske girkassen er allerede produsert.
S-serien ble introdusert ved lansering i metallisk brun.
Alle teknologier for presisjonslandbruk
Traktorer som produserer rundt 300 til 400 hestekrefter brukes til både entreprenørarbeid og et ekstremt bredt spekter av profesjonelle jordbruksoppgaver. Ulike teknologier for presisjonslandbruk er en selvfølge i traktorer av denne størrelsen.
– Automatisk styring, variabel hastighetskontroll, ISOBUS-kontroll, seksjonskontroll, SmartTurn automatisk vendeteigsautomatikk, Auto U-Pilot, kompatibilitet med programvare for dyrkingsplanlegging – uten å nevne flere kan vi si at S-serien har alle nødvendige funksjoner for presisjonslandbruk. Avhengig av hvilket land du er i, så kan mange av disse funksjonene allerede være standardutstyr.
Produktiviteten kommer fra en kombinasjon av alle disse funksjonene: en sterk drivlinje, presisjonslandbruk og komfort.
Sjettegenerasjon designdetaljer er spesielt tydelige på designet av motordekselet.
Brukeropplevelse er nøkkelen
Det viktigste er at føreren er komfortabel og kan bruke traktoren effektivt. Selv om ytre forhold varierer, har føreren av S-serien alltid perfekte forhold, enten det er i varme eller kulde, på ujevnt underlag eller i mørket.
Med det nye førerhuset er sikten og komforten ytterligere forbedret. Helt nye frontlykter er integrert i det nye motordekselet. Førerhuset har også utmerkede arbeidslys, øvre frontlykter og midtmonterte lys.
– Klimaanlegget er betydelig forbedret. For kalde vinter har førerhuset nå også samme klimaanlegg kjent fra andre Valtra-modeller. Frontfjæringen er hydraulisk, og førerhuset har AutoComfort luftfjæring. Et valgfritt SkyView-førerhus er tilgjengelig, noe som gir utmerket sikt bak og opp, for eksempel ved fliskutting. Kunder som er interessert i fliskutting bør også merke seg at den største modellen nå har hele 420 hestekrefter tilgjengelig gjennom kraftuttaket alene. TwinTrac vendbart førerplass og polykarbonatglass er også tilgjen-gelig som tilleggsutstyr på den nye S-serien.
S-serien er tilgengelig med TwinTrac-systemet med vendbar førerplass og PowerBoost gir full kraft til kraftuttaket også på de større modellene.
Internasjonal modellserie
Valtras sjette generasjon S-serie vil bli solgt både i Europa, Australia og Brasil. Som med Q-serien, vil disse traktorene som produseres i Suolahti i økende grad eksporteres til andre kontinenter. Den internasjonale interessen for Q-serien har allerede vært veldig stor.
Tekst Tommi Pitenius Foto Valtra
Modell | Standard | Boost | ||
Valtra | hk | Nm | hk | Nm |
S286 | 280 | 1250 | 310 | 1400 |
S316 | 310 | 1350 | 340 | 1500 |
S346 | 340 | 1500 | 370 | 1600 |
S376 | 370 | 1550 | 400 | 1700 |
S396 | 400 | 1700 | 420 | 1750 |
S416 | 420 | 1750 | 420 | 1750 |