I en undersøkelse gjennomført av Norsk Landbruk rangerte nærmere 800 traktoreiere norske verksteder. Valtra steg helt til topps, med hele 5,1 i gjennomsnittskarakter. En av disse verkstedene er Fon Mekaniske i Vestfold.
Tekst Lars Ovlien | Foto Håvard Solerød
– Det er hyggelig at vi scorer så bra på denne undersøkelsen. Vi jobber jo hver dag med å gjøre det beste for kundene våre og tilby dem så god service som mulig, forteller Halvor Fon i Fon Mekaniske.
I 2002 begynte den utdannede landbruksmekanikeren med service for Valtra.
– Jeg har alltid hatt interesse for maskiner, og syntes det var usikkert å satse på kun landbruk. Ved siden av jobben som mekaniker har jeg gård, med 530 mål jord og 1000 mål skog. At jeg er gårdbruker gir meg litt mer oversikt over hva som er viktig for kundene mine.
Best av alle
I sin årlige serviceundersøkelse hadde Norsk Landbruk først og fremst fokus på kjedene, men de valgte å trekke fram verkstedene og serviceapparatet til Valtra slik: ”Med 5,1 i gjennomsnittskarakter har de mer enn hundre Valtra-eierne plassert Valtra-verkstedene helt i toppen av lista”.
I tillegg til at Valtra-verkstedene ble trukket fram spesielt, ble også Valtra-importør Eikmaskin kåret til beste importør i undersøkelsen.
– Vi får god oppfølging, og deltar på kurs både i Norge og hos Valtra-fabrikken i Finland. Jeg tror det er en fordel at fabrikken kun produserer ett merke, og at de bruker egne komponenter. Det mener jeg vises i kvaliteten, noe vi også ser i tilbakemeldingene vi får fra kundene, poengterer Fon.
Jobber målrettet
Valtras serviceorganisasjon består av ti merkeverksteder, samt en rekke servicepartnere landet over. Basen til Fon er hjemgården i Revetal, og derfra dekker han og kollega Jimmy Nilsen et stort omland med hver sin servicebil.
– Jimmy har vært hos meg det siste året. Han er en arbeidssom og pålitelig kollega som er i ferd med å bli en veldig dyktig landbruksmekaniker. Vi har god tilgang til deler og dokumentasjon fra serviceapparatet også.
Fon Mekaniske er også en del av det nordiske pilotprosjektet på Valtra Connect.
– Det er en annen måte å jobbe på, så vi har fortsatt en vei og gå med å lære oss dette, men jeg tror det kommer til å bli veldig bra når vi får litt erfaring med det. Så får vi bare fortsette å jobbe hver dag med å levere det beste vi kan av service til lokale Valtra-eiere, understreker Halvor Fon.