share

Små besparelser i kostnadene for et filter, stor økning i drivstofforbruket

GOriginale kontra ikke-originale reservedeler

Er det verdt å spare kanskje to hundre kroner på kostnaden for et filter, men samtidig generere kanskje tusenvis av kroner i ekstra utgifter? Å spare på traktorreservedeler og vedlikehold kan lett bli ganske dyrt hvis for eksempel drivstofforbruket øker med ti prosent på grunn av dårlig filter eller levetiden på motoren forkortes.

– Ikke alle uoriginale reservedeler er nødvendigvis dårlige, men problemet er at du ikke kan være sikker på kvaliteten. Oljefiltre er et godt eksempel, fordi kvaliteten kan variere mye. Det finnes filtre på markedet som er så dårlige at de er en umiddelbar risiko for traktorens motor. Originale filtre er et trygt valg, siden de er av jevn kvalitet og optimale for Valtra, forklarer Jussi Anttonen, salgssjef for AGCO Parts.

Originale reservedeler montert av en autorisert serviceforhandler er trygge og optimalisert for Valtra. For eksempel er en universalolje som er egnet for mange bruksområder alltid et kompromiss, sammenlignet med et smøremiddel som er optimalisert spesielt for Valtra.

Valtras ingeniør-, innkjøps- og reservedelsteam undersøker regelmessig filtrene som finnes på markedet. I verste fall er filtermaterialet av så lav kvalitet at det bare er en fjerdedel av nødvendig mengde, gjennomstrømningsventilen slipper skitten olje igjennom for lett, hetten er flere millimeter tynnere enn den burde være, og en ekstra, gammel hette er lagt i bunnen av filterkoppen for å få filteret til å føles like tungt som det ekte.

– I dette tilfellet slipper filteret umiddelbart mesteparten av oljen gjennom ufiltrert når det er nytt, og over tid synker filtreringseffektiviteten raskt til nesten null. Å bruke et slikt filter er nesten det samme som å ikke utføre vedlikehold. Motoren slites raskt ut. Hvis du sammenligner kostnadene som spares på filteret med prisen på en ny eller overhalt motor, for eksempel, kan de små besparelsene vise seg å bli veldig dyre.

Reservedeler av dårlig kvalitet kan ikke bare forkorte traktorens levetid, men også øke drivstofforbruket eller forårsake effekttap. For eksempel kan et luftfilter som er for tett raskt bli tilstoppet, noe som reduserer kraften og øker drivstofforbruket med opptil 8 prosent. Filtre som er for tynne vil derimot redusere levetiden til motoren radikalt. Det er viktig at det er akkurat passe mengde filterpapir og at filtrerbarheten og strømningsmotstanden til papiret er riktig. På denne måten kan korrekt drift garanteres gjennom hele serviceintervallet, men under spesielt støvete forhold anbefales det selvfølgelig et hyppigere luftfilterskifteintervall.

 

Tekst Tommi Pitenius Foto Valtra