Servicepakker har vært en Valtra-spesialitet i mer enn 20 år. I det siste har også konkurrerende traktormerker og produsenter av maskiner for skog- og anlegg introdusert lignende servicepakker.
– Servicepakker gjør arbeidet enklere og raskere, både når det gjelder reservedeler og vedlikehold. Alle nødvendige deler finnes i servicepakken. Dette er enkelt og rasjonelt mot å plukke ut en og en del. Servicepakker bidrar også til å sikre at alle nødvendige deler blir skiftet, sier Jussi Anttonen, leder for reservedelssalg hos Valtra.
Med unntak av smøremidler, inneholder hver servicepakke alle delene som trengs for å utføre service på den aktuelle traktormodellen, for eksempel luftfiltre, oljefiltre og pakninger. Servicepakker er tilgjengelige for 500- eller 1000-timers serviceintervaller for eldre traktorer, og 600- eller 1200-timers serviceintervaller for nyere modeller. Hver pakke inneholder også emballasje for avhending av brukte filtre.
Valtras reservedelssenter i Suolahti lagerfører et stort antall servicepakker for ulike modeller og traktorer av ulike årganger, inkludert pakker for større og mindre vedlikehold.
Billigere enn å kjøpe enkeltdeler
Innholdet i servicepakkene er rimeligere enn om de kjøpes separat. Servicepakker sparer også mye arbeid med å plukke ut deler både på sentrallageret og hos forhandleren. Valtras servicepakker settes sammen på reservedelssenteret i Suolahti, Finland.
– Rundt 70 prosent av servicepakkene går til autoriserte forhandlere, og 30 prosent direkte til traktoreiere som utfører vedlikehold selv. Også profesjonelle mekanikere foretrekker å bruke dem.
Servicepakker er en enkel måte å holde traktoren i god stand og opprettholde annenhåndsverdien. Vedlikehold er en investering som betaler seg selv når det gjelder pålitelighet, og senere når du en gang skal selge traktoren.