Antti Korolainen og Harri Pietiläinen tester en traktor i kuldelaboratoriet. Traktoren kjøres i en testbenk, mens ingeniørene studerer resultatene i kontrollrommet.
Verden er i endring, traktorer er i endring, og produktutviklingen av traktorer er også i endring i takt med teknologien. Simulatorer brukes i økende grad til å teste nye traktorer, deler og komponenter. Disse simulatorene erstatter ikke laboratorie- eller feltprøver, men de har kommet for å støtte dem. Traktorer som først testes i simulatorer, er mye bedre når de ankommer laboratoriet eller feltet.
Valtras utviklingssenter i Suolahti minner om Qs verksted i James Bond-filmene. Når du ser deg rundt, kan du se utviklingen av traktorteknologi de neste fem årene – og videre. Valtras utviklingssenter inneholder et designstudio, bremsebenker, et semi-anekoisk (ekkofritt/lyddempet) rom, kuldelaboratorium, saltspraykamre, vibrasjonsbenker, store 3D-skrivere og en hydropulsator som kan vri en traktor i små biter. Selvfølgelig er dette å overdrive: vanligvis brukes en hydropulsator til å vibrere en traktorramme eller en løfteanordning over en lengre periode – ofte noen måneder.
– Bruken og nøyaktigheten av simulatorer øker hele tiden, og vi i Valtra er ganske i forkant på dette feltet. Virtuell testing lar oss teste en ny traktor og dens komponenter lenge før vi bygger den første prototypen. Når den samme testen utføres med for eksempel en faktisk transmisjon, motor eller førerhus, kan vi bruke resultatene til å videreutvikle og avgrense simulatorene våre, sier Henry Palonen, direktør for Valtras utviklingssenter.
Virtuell testing gir også mange flere repetisjoner enn i virkelige tester. Testsyklusen effektiviserer eksempelvis også planlegging av en modifikasjon av en bestemt modul, bestilling av deler, montering og utføring av tester og deretter ytterligere justeringer i henhold til testresultatene. Med prototyper kan dette ta måneder eller til og med et år, sammenlignet med kanskje bare uker eller dager i en simulator.
Rollen til simulatoren vokser hele tiden. På dette bildet blir simulatoren brukt til å lese momentstivheten til en førerhusramme.
Parallell testing
Tidlig separat testing av enkeltmoduler er også mer effektivt enn å vente for å teste en hel traktor. Motor, transmisjon og førerhus kan alle testes samtidig – virtuelt eller i laboratorier. Hvis de alle var koblet på en prototypetraktor, måtte motortester vente til transmisjonstestene var fullført. Likevel må sluttproduktet, traktoren, fortsatt testes nøye.
– Produktutviklingsprosessen som helhet er ikke kortere enn før, fordi traktorer har blitt så mye mer komplekse, men vi er i stand til å utføre flere tester på samme tid enn tidligere, forklarer Palonen.
Valtras ingeniørteam samarbeider tett med morselskapet AGCOs øvrige 29 utviklingssentre. Totalt arbeider 2500 personer med produktutvikling i AGCO, inkludert 200 i Suolahti. I tillegg arbeider hundrevis med produktutviklingsprosjekter knyttet til Valtra, for eksempel hos ingeniørfirmaer og underleverandører.
– Valtras utviklingssenter i Suolahti har ressurser til å konstruere hele traktoren – fra start til slutt. I hver Valtra sitter det imidlertid også komponenter som er konstruert og bygget andre steder, og på samme måte bruker andre AGCO-traktorer komponenter som er konstruert av oss. Hva er poenget med å konstruere tre nesten like trepunktshydraulikker for forskjellige traktormerker i samme familie? Nå kan ett team fokusere på dette, mens de to andre kan konstruere seg om noe annet, sier Palonen.
Et nytt konstruksjons- og utviklings-senter og «fire sesongers»-testrom skal også bygges i Suolahti i nær fremtid. Det nåværende kuldelaboratoriet er kun i stand til å simulere lave temperaturer som er vanskelige å holde stabilt når en stor traktor kjører. I det nye laboratoriet vil den ønskede temperaturen kunne holdes konstant. I tillegg kan det også holdes ønsket fuktighet og vind. •
Industridesigneren Henri Hokkanen jobber med en plastmodell av et armlene. Mange plast-, tre- og 3D-trykte komponenter brukes for å lage modeller i full størrelse av fremtidige traktorer og førerhus.
Jan-Erik Karjula kjører en traktor i test-benken. Resultatene vil bli brukt til å videreutvikle både traktoren og simulatoren.