share

Bedre enn å slå Ove Aunli

Salgssjef Tor Jon Garberg har opplevd mye minne-verdig på sine mer enn 30 år i Valtra-familien. Den internasjonale lanseringen av Mezzo-generasjonen på Røros i 1990 var til og med morsommere enn å slå Ove Aunli i langrenn.

– Jeg har hele livet hatt en genuin interesse for maskiner og landbruk og er svært takknemlig som har fått møte så mange flinke folk og har fått så mange flotte opplevelser verden rundt med Valtra, forteller Tor Jon Garberg, salgssjef Valtra i Norge.

Den joviale trønderen er oppvokst på gård i Buvika utenfor Trondheim, og begynte karrieren som avløser der. Med landbruksskole og ett år som agrotekniker startet han hos Felleskjøpet i 1981, og der begynte han å jobbe med Valtra.

– Den første Valtra-traktoren jeg var med på å selge var en Valmet 605. I 1989 fikk jeg regionansvaret for Trondheim, Oppdal og Røros, og etter hvert ble jeg salgssjef for maskiner i Felleskjøpet Trondheim, som det het den gangen.

Garberg har opplevd mye spennende gjennom 30 år med Valtra. I 1994 dekorerte Valtra traktorer spesielt for OL på Lillehammer, som senere ble solgt til kunder. Foto Privat

I 1999 ble han ansatt i Valtra Norge. Samme år overtok han og kona Mari en gård etter en slektning, og der driver de fortsatt kornproduksjon og kjører en Valtra N174 Direct. Når han ikke jobber går det mest i jakt og idrett.

– Jeg har vært aktiv spiller, dommer og leder i håndball i mange år og har barn som har drevet med dette. Jeg var også aktiv skiløper og hopper i ungdommen, og ved en anledning slo jeg faktisk Ove Aunli. Jeg har også drevet med oppdrett av engelske settere, men der har datteren min tatt over virksomheten.

Garberg har som leder hatt ansvar for å coache og inspirere selgere. Noen opplevelser har festet seg spesielt godt. I 1990 lanserte Valtra Mezzo-generasjonen på Røros, og her møttes det europeiske salgsapparatet i et tosifret antall kuldegrader.

– Det ble en spektakulær lansering og en opplevelse for livet. Året etter fikk jeg være med på mitt først jubileum da Valtra fylte 40 år, og siden har det jo blitt flere fram til årets 70-årsjubileum.

I 1992 ble Valtra landets mest solgte traktormerke for første gang. De siste fem årene har merket vært topp to i Norge, og Valtra toppet salgsstatistikken både i 2017 og 2020.

– Lille Norge har hele veien vært en sterk pådriver for utviklingen av Valmet og Valtra. Nå går vi spennende tider i møte og jeg tror norsk landbruk vil styrke seg i årene som kommer med et økt behov for egenprodusert mat. Jeg har fortsatt et sug etter å være med å konkurrere og gleder meg som en unge til årets storslåtte lansering av femte generasjon Valtra, sier Garberg.