Tommi Mäkinen, Carlos Sainz, Timo Salonen, Marcus Grönholm, Ari Vatanen (bildet over) og Juha Kankkunen er alle verdensmestere og bønder som kjører Valtra-traktorer. Samarbeidet mellom Valtra og rallystjernene var spesielt tett fra 1980-tallet til begynnelsen av 2000-tallet.
– Ari Vatanen var så populær i Frankrike at teppet bokstavelig talt ble slitt ut rundt ham på SIMA-utstillingen i Paris da folk sto i kø for å få autografer. Juha Kankkunen åpnet dørene til president Carlos Menem i Argentina da vi satte opp et importselskap der. Førti journalister kom til presidentens gård, og vi havnet i kveldsnyhetene. Tommi Mäkinen vant Rally Argentina umiddelbart etter pressekonferansen. På bare noen få år solgte vi 700 Valtra-traktorer i Argentina, minner Arto Tiitinen, Valtras salgs- og markedsdirektør på den tiden.
Alle rallymesterne sponset av Valtra var bønder. Alle sammen kjørte Valtra og kjente traktoren godt. For eksempel deltok Tommi Mäkinen i pløyekonkurranser da han var ung og var selv finsk pløyemester. Gårdene til Mäkinen og Kankkunen ligger bare noen få titalls kilometer sør for Suolahti-fabrikken.
– Mitt samarbeid med Valtra begynte i ung alder med pløyekonkurranser. Juha Kankkunen og Ari Vatanen var allerede involvert i Valtras rallyaktiviteter, og jeg fulgte dem. Dette samarbeidet fortsatte hele veien frem til 2003, da jeg sluttet å kjøre, forteller Tommi Mäkinen, fire ganger verdensmester i rally.
Mäkinen dyrker fortsatt frøavlinger på gården sin og kjører flere hundre timer i året med sine traktorer i Valtra N- og T-serien. I tillegg til jordbruk og maskinkjøring er Mäkinen motorsport-rådgiver for Toyota.
«Rallyførerne, kundene våre og alle på Valtra var et vinnerlag sammen»
Trippel seier for Valtra
Samarbeidet mellom Valtra og rallyførerne har involvert mye mer enn bare en logo på kjeledressen. Ulike former for samarbeid ble planlagt sammen, og mange stunts som så spontane ut var faktisk et resultat av nøye forberedelser. Rallystjernene dukket spesielt opp på innenlands landbruks-utstillinger, men også i andre deler av verden.
– I Rally New Zealand vant Valtra-førerne tredobbelt da de kom på første, andre og tredje plass. Vi fløy alle våre Valtra-forhandlere i Oseania til Sørøya og feiret seieren sammen, husker Tiitinen.
I tillegg til å ha logoen foran på kjeledressen, sørget Valtra for at sjåførene også hadde en logo på venstre krage, da dette er den delen som kan sees på TV når sjåførene intervjues gjennom bilvinduet etter en spesiell etappe.
– Av troverdighetshensyn var det viktig at alle sponsede sjåfører var bønder. I tillegg er rally mer jordnært enn for eksempel Formel1. Vårt samarbeid skapte en følelse blant kundene, vårt eget nettverk og rallyførerne om at vi sammen er et vinnerlag. Sammen med traktorpulling, som vi sponset på samme tid, viste Valtra krefter og at vi kan vinne tøffe løp, sier Tiitinen.