Valtras forgjenger, Valmet, tok sine første steg i 1949. Den finske statens artillerifabrikk, under Det finske metallforbundet, introduserte da sin første traktor-prototype. Den lille traktoren var drevet av en en-sylindret motor med 12 hestekrefter. Valmet var ikke en gang selv særlig imponert over det, så utviklingsarbeidet fortsatte. To år senere, i 1951, stod selskapets første serieproduserte traktorer klare.
Fabrikken der de første Valmet-traktorene så dagens lys bar sterkt preg av forholdene rett etter krigen. Delene til prototype-traktorene ble produsert ved det som hadde vært en artillerifabrikk, og hovedrammeelementet mellom kløtsjen og girkassen var laget av løpet på et tungt våpen. Traktorene ble montert i en tidligere riflefabrikk i Jyväskylä. Med unntak av den aller første prototypen, ble alle Valmet-traktorene drevet av motorer som ble produsert ved fabrikken i Linnavuori, som fortsatt produserer motorer for Valtra-traktorene.
De ti første serieproduserte traktorene ble satt inn i gårdsarbeidet for testing. Disse testtraktorene vakte så stor oppmerksomhet at en ny serie på 75 traktorer ble produsert i 1952, og slik begynte salget av Valmet 15 A for alvor.
Det var stor etterspørsel etter maskiner og utstyr innen landbrukssektoren i etterkrigsårene, og dusinvis av små traktorprodusenter ble etablert over hele Europa. Suksessen til Valmet-traktorene hang sammen med at de var i riktig størrelseskategori. Det var et klart behov for små traktorer, og Valmet 15 ble omtalt som en erstatning for to hester. Reklamen for Valmet-traktorene understreket også utvalget av redskaper som nå var tilgjengelig, inkludert ploger laget av Fiskars, harver produsert av Rosenlew og slåmaskiner produsert av Valmet. Ved utgangen av 1953 hadde Valmet produsert nesten tusen traktorer.
Men på samme måten som i dag, økte etterspørselen etter kraftigere modeller. Valmet ga sitt svar på pågangen fra kundene ved å tilby flere hestekrefter, og å montere på en hydraulikkobling, først som et ekstrautstyr, men senere standardutstyr. Disse endringene ble introdusert våren 1955 med den nye Valmet 20, som utgjorde 75 prosent av de 2100 Valtra-traktorene som ble produsert dette året. Valmet 20 fortsatte å være i produksjon fram til 1962 – deretter ble bensinmotorene erstattet med dieselmotorer. Til sammen ble det produsert nesten 10 000 ”små Valmeter”.
På samme måte som Valmet-traktorene var populære på 50-tallet, er de i dag ettertraktet blant samlere. Noen traktorentusiaster har til og med fortsatt å utvikle disse klassiske traktorene. To studenter fra Livia College utviklet for eksempel en Valmet 20 BGB-modell som går på biogass og bensin, som en del av sin hovedoppgave på studiet.
Valmet 15 A / Valmet 20 Tekniske egenskaper
Motor | Uttak | Hastighet | Dekk | Masse | Frontkobling | |
---|---|---|---|---|---|---|
15 A | 1,5 l/4-syl | 15 hk (2 000–2 200 o/min) | 4,1–18 km/h | front 4x15” bak 8x24” | 780 kg | mekanisk |
20 | 1,5 l/4-syl | 19,5 hk*– 22 hk** (2 400 o/min) | 4,1–18 km/h | front 4x15” bak 8x24” | 900 kg | hydraulikk (valgfri) |