I denne bloggen ser vi tilbake på den lange og kontinuerlige historien til Valtras lastertraktorer. Vi fremhever de viktigste milepælene innen ingeniør- og teknologiutviklingen på frontlastere fra 1950-tallet og frem til de moderne teknologisk avanserte smarte frontlasterne som tilbys i dag.
Frontlasterkonseptet var allerede godt i gang på 1950-tallet
Nordisk historie om gårds- og industrilastere er spektakulær – og var allerede godt i gang da Volvo kjøpte Bolinder Munktell i 1950. Like etter ble de første hjullasterne født. De baserte seg mye på traktordeler og så ut som «en traktor med baklaster». Uansett, når de to konseptene ble skilt, utviklet hjullastere sin vei og traktorene sin egen. Begge nådde store prestasjoner. Innen jordbruket begynte frontlasteren å dukke opp tidlig på 50-tallet. Men med tohjulsdrevne traktorer var løsningen ennå ikke helt klar til å erobre verden.
Valmets tre tidlige partnere dannet et godt grunnlag for utvikling av lastertraktorer
Til å begynne med hadde Valmet i Finland tre finske partnerbedrifter som leverte frontlastere. Et slikt selskap var Lankisen konepaja, (senere Vilakone) som utviklet seg til det nåværende Wille Machines Oy. En annen var Syväsen konepaja (som også ble kjent under merkenavnet James), som senere ble innlemmet i Lännen Engineering. Disse selskapene var godkjente partnere da Valtras linje med entreprenørmaskiner blomstret fra tidlig på 1960- til 1980-tallet.
I mellomtiden ble traktorgraveren, en traktor utstyrt med en slags gravemaskin, oppfunnet, og den ble også veldig populær i alle nordiske land. Spesielle traktormodeller ble introdusert, og Valmet begynte å utvikle og selge traktorgravere, så på 1970- og 80-tallet var maskiner utstyrt med både traktorgraver og frontlaster tilgjengelig. Dette er fortsatt et fullgodt konsept, og i dag tilbyr Valtra Unlimited en virkelig oppdatert løsning her.
Fra 1950-tallet var lastertraktorer spesielt populære i Sverige
I Sverige var historien om frontlastere til gårdsbruk spesielt sterk. Den fokuserer sterkt på Karl-Ragnar Åström, som i 1949, etter noen eksperimenter på gården, begynte å produsere gode enheter i Brännland ved siden av Umeå. I de første årene av industrialiseringen måtte traktorene sendes til verkstedet hans, senere kjent som Ålö AB, for å tilpasse lasteren. I 1958 ble en ny idé lansert - en laster som var enkel å montere og demontere på traktoren - og i 1963 var det patenterte Quicke systemet helt klart for markedet. Så begynte salget å øke, og i dag jobber selskapet under navnet JOST Umeå AB og hevder å være nummer én frontlasterfabrikk i verden.
Firehjulsdrift akselererer frontlastertraktorens muligheter
Firehjulsdrift var det virkelige kicket for frontlastere, og de begynte virkelig å vokse både i kapasitet og salgsvolum. Volvo BM Valmet 05-serien, lansert i 1982, var verdens første mellomstore traktor som ble designet som en firehjulsdrevet modell helt fra starten. Så denne traktoren ble umiddelbart en populær base for frontlasterenheter. Fem år senere, på hjemmemarkedet i Finland, avsluttet Valmet arbeidet med den tidligere distributøren Hankkija og grunnla en «direktesalgsorganisasjon». Det nye selskapet hadde ingen verksteder i Finland, så frontlastere måtte monteres på fabrikken.
ALÖ AB var allerede en leverandør til Valmet, og etter hvert som 1990-tallet nærmet seg, ble det en veldig nær partner. Utviklerne av lastere og traktorer begynte å jobbe tett sammen. Valmet var den første i verden som leverte komplette traktorer med integrerte frontlastere til alle markeder. Fordelene var mange: rask levering med en komplett enhet med bedre finish og lakkering. Alle enheter ble montert på samme måte med lik kvalitet og dekket av én garanti. I de første årene av 1990-tallet utviklet Valmets kundeordresystem seg raskt. Skreddersøm i stor stil dekket både traktor og laster. Man kunne få akkurat det som skulle til for en effektiv frontlastertraktor. De finske lastemaskinleverandørene trakk seg tilbake, selv om de beholdt sin posisjon med nisjen «industrilastere» for tung bruk.
Et interessant sidesteg var gjeninnføringen av baklasteren på 1980-tallet. Det minnet om forløperne til Volvo BMs hjullastere, og til og med Valmet og Ålö AB bygde prototypene for Valtras konsept for vendbar førerplass. Uansett, denne ideen var ikke kommersielt i stand til «å fly», men Valmet / Valtra TwinTrac vendbar førerplasst har vært en suksesshistorie siden den dagen. I dag har mer enn en femtedel av de nye Valtra N-serie traktorer TwinTrac! Forresten, det er verdt å merke seg at det er gjort andre mindre vellykkede studier på baklaster, både i og utenfor AGCO.
Mer hydraulisk effekt og full elektronisk kontroll
I 2001 ble Valmet til Valtra og snart fikk traktorene et nytt design, og enda viktigere fra et lasterperspektiv, mer hydraulisk ytelse. Full elektronisk lasterkontroll ble introdusert sammen med lanseringen av N- og T- serien. I N-serien ble forakselposisjonen flyttet lenger frem, noe som ga bedre vektbalanse og større smidighet. T-serien fulgte til slutt i 2014. Fra da av kunne alle Valtras viktigste lastermodeller tilby enestående smidighet - like bra med eller uten frontlaster. Et nytt førerhus ble introdusert med T4, som tilbød det største takvinduet på markedet. Nå kunne til og med «høyløftere» følge lasten hele veien opp. N-serien fikk ett år senere det samme vinduet med like stor sikt, etterfulgt av A- serien i 2017. Så nå var både sikten og den hydrauliske kapasiteten ikke bare god, men den beste på markedet.
Samtidig ble frontlasterne sterkere, flottere og mer allsidige. Etter hvert begynte Valtras søstermerker i AGCO også å samarbeide med vår svenske partner. Men Valtras styrke er, og som den har vært fra begynnelsen, en komplett fabrikkmontert portefølje, og også de siste 30 årene, den superenkle, men geniale luftfjærende forakselen. Med den luftfjærede frontakselen vet du at det fungerer – sommer som vinter, med full eller tom skuffe!
Sterke frontlastere blir smartere
Kunne den profesjonelle bonden, med en kraftig frontlaster, fortsatt be om mer? Valtras høye løftekapasitet på opptil 4,75 meter eller 3,5 tonn last, og 100 til 200 l/min hydraulikkstrøm kontrollert av den beste elektroniske CANbus-fingertuppen, ble allerede oppnådd for mange år siden takket være den gjennomtenkte, traktorintegrerte Valtra design. Men det er faktisk mer som kan gjøres– et behov for Smart Farming!
Først ble Hydraulic assistant introdusert. Denne Valtra-funksjonen bruker CAN-teknologi for å gjenkjenne når operatøren ber om høyhastighetsbevegelser, og gir brukeren et løft ved å øke motorturtallet automatisk, noe som igjen skaper mer oljestrøm. Patenterte ferdigheter ble innarbeidet. Når traktoren er i bevegelse, kan den holde kjørehastigheten stabil selv når motorturtallet økes ved å gire ned powershiften.
Men det er på høy tid å introdusere presisjonslandbruk i frontlastere. Fra tidlige dager har landbrukslogistikk blitt betalt av mengden. Avlingen må måles, enten du selger avlingen eller fôrer storfe med den! Så for tre år siden introduserte Valtra en løsning som svarte på bøndenes helt grunnleggende og gamle utfordring: hvordan vite hva vekten er!
Med Precision Lift and Load (PLL) kan du veie pallegaffel eller skuffelasten din, lagre mengden og bruke dem i alle beregninger. Uten ytterligere forklaring er fordelene klare! Men dette er ikke alt! Uten tvil har Valtra PLL mange sikkerhetsfunksjoner Karl-Ragnar kanskje tenkte på, men nå er de endelig her. Du kan for eksempel angi høydegrensen for når du jobber i en bygning. Og den ultimate ergonomien forbedres med halvautomatiske bevegelser. Det kan ikke bli enklere! Men selv gamle dagers svensker kunne ikke tenke seg at du kan kartlegge hvor frontlastingen fant sted! Du kan nå vite hvor det verdifulle fôret befinner seg og hvor mye det faktisk er av det. Og, selvfølgelig, ved automatisk å huske plasseringen kan du finne rundballegripen når du trenger den igjen etter noen måneder!
Valtra tilbyr nå tilleggspakker for frontlastere som gjør det enklere og mer kostnadseffektivt å velge og utstyre frontlastertraktoren. Spør forhandleren din om Valtra frontlastere i dag.