share

Volvo BM introduserte TracTrol powershift-gir allerede på 60-tallet

På 1960-tallet var konseptet med en bakhjulsdrevet dieseltraktor allerede etablert, men videreutviklingen av girkasser var intens i jakten på bedre løsninger for ulike oppgaver. Det ble lagt til flere gir, og enkelte produsenter, som Valmet,introduserte synkronisering for å gjøre dem enklere å bruke. Ute på åkeren hadde imidlertid traktorer med redskaper nede en tendens til å stoppe så snart sjåføren trykket på kløtsjen. Slik var det helt til powershift-gir, som ikke avbrøt kjøringen, kom på markedet. Massey Ferguson Multi-Power var ikke den første, men kanskje den mest kjente, og den fikk konkurrentene i bevegelse.

I Sverige var den ”offisielle hastigheten ved pløying” i mange år 8,0 km/t. Med powershift-transmisjonen kunne denne T700 takle en tung oppgave uten å stoppe opp, bare bremse litt.

 

Volvo BM mente også at funksjonen var nødvendig for å kunne konkurrere med britiske merker. Resultatet var TracTrol, som kom i produksjon i 1969. I markedsføringen ble det trukket frem at motorbremsing var tilgjengelig i begge hastighetene. De samme produktutviklerne introduserte den nye powershift-funksjonen til traktorserien som deles av Volvo og Valmet. Mellom motor og girkasse var det nå drivstofftank og plass til enten en kompakt powershift eller et krypegir. Dette enten/eller-valget gledet imidlertid ikke alle. Derfor fikk de nye Mega- og Mezzo-seriene på begynnelsen av 1990-tallet et vendegir og en grunnleggende flertrinns girkasse som gjorde at traktoren kunne kjøres sakte selv i høygir.

På den tiden begynte traktorer også å ha ”semi-powershifts”, vanligvis med fire hastigheter. Volvo BM hadde imidlertid allerede hatt ideen om en tre-trinns powershift. Valmet utviklet den og monterte den inne i chassiset. Produksjonen startet i 1993 under navnet Delta Powershift, også kjent som Bangshift. Den mer sofistikerte versjonen ble lagt til HiTech-modellene i 1998, da giring begynte å bli kontrollert elektronisk med proporsjonale ventiler – slik som den nylig introduserte vende-girspaken som betjenes av en flerskivekløtsj.

Volvo BM introduserte TracTrol powershiftgir allerede på 60-tallet.

Utmerket spak og parkeringsbrems

Valtra hadde nå en god girkasse: Den integrerte parkeringsbremsen kronet traktoren som mykt kunne endre retning og hastighet i alle temperaturer og belastningssituasjoner. I tillegg kunne traktoren til og med skifte hurtiggir automatisk i henhold til belastningen om ønskelig. Det å bare ha tre gir hadde imidlertid sine begrensninger, så arbeidet fortsatte med å utvikle en fem-trinns powershift-girkasse. Dette krevde at primærgirkassen ble redesignet og drivstofftanken ble flyttet utenfor chassiset. I 2007 ble dagens powershift-girkasse introdusert med Versu-modellen. På brasilianske modeller ble tre-trinns powershift og vendegirspaken introdusert tjue år senere enn på finske modeller.

Den første nordiske powershift-girkassen økte hastigheten på hovedgiret med 27 prosent, mens dagens modell muliggjør hastigheter som er 128 prosent raskere, uten å bruke kløtsjen. I løpet av 45 år har selvfølgelig traktorer blitt mye mer produktive og komfortable – selv om jordbruket i seg selv har blitt mye mer krevende. 

 

Tekst Timo Mattila Foto Valtra