VF-dekk (Very High Flexion) er den nyeste generasjonen av landbruksdekk som tilbyr mer lastekapasitet med lavere driftstrykk. Men hva er de praktiske fordelene? I denne ekspertbloggen gir produktsjef Tero Saari fra en av våre prestisjefylte partnere Nokian Tyres et annet perspektiv på VF-dekk.
I landbruksbransjen er valg av dekk bare én faktor. Men VF-dekk kan være en av de små strømmene som utgjør en elv av produktivitet. Investering i et kvalitetsdekk er derfor en teknologisk investering som gir fordeler på mange nivåer, inkludert:
- arbeidseffektivitet
- drivstoffbesparelser
- raskere overkjøringer
- Hold jorda produktiv
- lang dekklevetid
Ved å velge riktig dekk for riktig behov, kan du bidra til å bygge en bærekraftig landbrukssektor som til syvende og sist er til fordel for alle. I denne artikkelen forklarer jeg mer detaljert hva VF-dekk handler om og fordelene de tilbyr.
VF-dekk: hva er de og hva er de ikke?
Når du snakker om VF-dekk, er det viktig å huske at VF ikke er en «teknologi», men en standard. European Tire and Rim Technical Organisation (ETRTO) har blitt enige om et sett med felles regler og praksis, slik at for eksempel belastningskapasiteten til et VF-dekk alltid beregnes på en sammenlignbar måte, uavhengig av produsenten.
Lastkapasiteten per trykkenhet er derfor et nøkkel i VF-standarden og er typisk 30–40 % høyere enn for et dekk basert på den konvensjonelle radialdekkstandarden for landbruk. Standarden spesifiserer imidlertid ikke hvordan dette skal implementeres teknologisk, så hver produsent utvikler dekk til standarden i henhold til sine egne kriterier.
VF-standarden tillater et bredere spekter av dekktrykk. I praksis gjør det lavere driftstrykket at dekket kan komprimeres effektivt for å maksimere bakkekontakt, noe som resulterer i at maskinens vekt fordeles over et større område slik at jorda blir luftigere og trekkraften forbedres.
Standarden gjør imidlertid ikke lavtrykksdrift obligatorisk, og når du kjører på veien, er det fortsatt verdt å øke trykket for å forbedre stabiliteten og redusere rullemotstanden ytterligere. Likevel kan VF-dekket også motstå overgangskjøring ved lavere trykk enn et typisk landbruksradialdekk.
Kontrollert strekking for forbedret område
I sin standard definerer ETRTO et størrelsesområde for den nominelle størrelsen på traktortrekkdekk, med en øvre grense på diameteren og bredden på dekket. Dette betyr at selv dekk av samme nominelle størrelse kan ha forskjellig dimensjon i bredde og diameter innenfor visse grenser.
Ettersom den store størrelsen gir mer område er de mest avanserte VF-dekkene designet nærmere den øvre grensen av størrelsesområdet. Strekking under bruk styres av avansert strukturell og materialteknologi muliggjort av toppmoderne produksjonsprosesser.
Riktig landbruksdekk reduserer rullemotstanden og forbedrer drivstofforbruket
Med typiske landbruksdekk betyr lavere dekktrykk større dekkdeformasjon, som gir høyere rullemotstand, varmeoppbygging og dekkslitasje. Med avanserte VF-dekk kan disse bivirkningene unngås.
Virkningen av rullemotstand på drivstofforbruket er ikke marginal: for eksempel vil en 38 prosent økning i rullemotstanden øke drivstofforbruket med 5 prosent. Med et ganske typisk forbruk på 25 liter per time, tilsvarer dette 1,25 liter per time. Med andre ord, det tar 22,5 liter fra en 450-liters tank for å overvinne rullemotstanden.
Utformingen av et dekk, dvs. valg av materiale, form og struktur, har stor innflytelse på mengden skadelig termisk ekspansjon som oppstår. Et lavtrykksdekk krever spesifikk dekkteknologikunnskap for å kontrollere energitap og dets negative effekter. På denne måten utføres dekkdeformering med høy effektivitet, og fordelene oppnås med et minimum av ulemper.
Det nye Nokian Tyres Soil King VF-dekket har en eksepsjonelt lav rullemotstand takket være den avanserte Flexforce-teknologien.
Oppdag Nokian Tyres Soil King VF dekk
Høyere avkastning, mindre energitap
Det nedre overflatetrykket til VF-dekk reduserer komprimeringen betydelig, noe som svekker jordstrukturen. Med andre ord, er jordporøsitet bedre opprettholdt for plantevitalitet når jorda ikke er komprimert, fordi plassen som trengs for vann, næringsstoffer og planterøtter er i jordporene.
Bakketrykket forårsaker også jordskader og resistiv kraft da dekket tvinges til å skyve jorda foran den. Motstandseffekten ved å skyve er tilsvarende å kjøre oppover hele tiden. En cm jordkompaktering øker energitapet med 10 prosent. Derfor har lavere overflatetrykk på myk grunn også effekten av å redusere energitap.
Bedre traktorhåndtering i veitransport
Kjøreegenskaper er en viktig del av den generelle ytelsen. Det er imidlertid velkjent at lavere dekktrykk vanligvis reduserer dekkstabiliteten. For eksempel kan kjøring av en traktor med store redskaper på smale landeveier rett og slett være skummelt når redusert sikt kombineres med vanskeligheter med å holde seg i kjørefeltet. Da må du roe ned og kaste bort tid på uproduktivt arbeid.
Les brukeropplevelser med VF-dekk
Jeg har vært involvert i utviklingen av Nokian Tyres Soil King VF-dekket helt fra begynnelsen, med sikte på å minimere de negative effektene av lavt dekktrykk på kjøreevne. Derfor har det vært flott å høre fra sluttbrukere hvordan traktoren har opprettholdt god kjøreevne selv med mindre enn 1 bar dekktrykk og tunge redskaper både foran og bak.
Forfatter
Tero Saari
Senior Product Manager, Nokian Tyres
Spørsmål om VF-dekk?
Kontakt: tero.saari@nokiantyres.com